Foto: Animals Angels
01.11.2024 |
EU / POLITIKA
Izvor: Politico
Dok Europska komisija pokušava ažurirati svoja desetljećima stara pravila, zakonodavci to pitanje pretvaraju u političko bojno polje.
Dana 12. septembra dva kamiona sa 69 steonih junica krenula su s farme u njemačkoj pokrajini Brandenburg na put dug više od 2000 kilometara prema Turskoj.
Ni krave ni njihova nerođena telad nikada nisu stigli do svojih odredišta.
Birokratska prepreka na vanjskoj granici EU-a nasukala je životinje, u očajnim uvjetima, mjesec dana. Neki su umrli namazani vlastitim gnojem, dok su ostali završili na klanju nakon višetjednih muka, bez anestezije, piše Politico.
Granica Bugarske, članice EU-a, s Turskom glavna je prijelazna točka za žive životinje gdje nevladine organizacije više od desetljeća bilježe ponovljene incidente zanemarivanja i okrutnosti.
ZASTARJELA PRAVILA
Njihova otkrića razotkrivaju nedostatke u zastarjelim pravilima koja reguliraju prijevoz stoke unutar EU-a i nedostatak nadzora prilikom prelaska vanjske granice.
Stotine tisuća krava izvozi se u Tursku svake godine, a mnoge nisu prijavljene u bazama podataka EU-a. Više od polovice kamiona koje nadziru nevladine organizacije čekaju dulje od šest sati na granici — sa životinjama koje su zapele u vozilu i često uznemirene nakon dugog putovanja.
U tri od svakih 10 slučajeva kašnjenja traju više od jednog dana. U slučaju junica iz Brandenburga, izbijanje bolesti koja se mora prijaviti i administrativna pogreška zapečatili su njihovu sudbinu. Same krave nisu bile zaražene.
"Ovo se uvijek iznova događa na ovoj granici", rekla je Iris Baumgärtner, potpredsjednica Zaklade za dobrobit životinja, objašnjavajući da su životinje praktički "zaglavljene na ničijoj zemlji".
Nakon ovog incidenta, Austrija je zatražila raspravu o nametanju de facto zabrane izvoza živih životinja iz EU-a u Tursku na sastanku glavnih veterinarskih službenika 6.novembra.
Tvrdi da takvi slučajevi dokazuju da je načelo predostrožnosti u trenutnom EU prijevozu pravila se ne poštuju.
Kvaka 22
Slučajevi bolesti plavog jezika (BTV), virusa koji se prenosi kukcima i pogađa goveda i ovce, u velikom su porastu diljem Europe. Kako bi se zaštitile od njegovog širenja, zemlje poput Turske uvele su ograničenja na izvoz živih životinja iz područja u kojima je virus otkriven.
Njemačka se ne smatra slobodnom od bolesti plavog jezika, ali su stoka svejedno poslana u Tursku. Ovo se nikada nije smjelo dogoditi, prema ministarstvu poljoprivrede zemlje.
"Ured za veterinarstvo Brandenburga oslanjao se na informacije koje je dostavio uvoznik da će Turska također prihvatiti veterinarske potvrde ako je status bez BTV-a poništen", rekao je glasnogovornik ministarstva za Politico.
Međutim, četiri dana nakon što su životinje napustile Brandenburg, turske vlasti zabranile su ulazak teretu.
"Izjava [turskog uvoznika], koju Ured za veterinarstvo nije provjerio, dovela je u ovom slučaju do donošenja odluke koja je uzrokovala golemu patnju životinja", dodao je glasnogovornik.
Baumgärtner, koji je bio prisutan na granici dok životinje nisu poklane, prisjeća se smrada iz kamiona u kojima su držane krave.
Na visokim temperaturama mrtve su životinje ostavljane na brodu, dok su one još žive stajale do gležnjeva u vlastitom izmetu.
Foto: Animals Angels, Zaklada za dobrobit životinja, Karremann
Neke od junica okotile su se bez veterinarskog nadzora iu tako nehigijenskim uvjetima da su im telad ubrzo uginula.
Na kraju je u dva kamiona uginulo 13 teladi i 8 krava, izvijestila je nevladina organizacija. Stvari se nisu popravile ni nakon što su turske vlasti popustile i dopustile da se životinje pošalju u klaonicu u Edirnu, 20 km od granice.
"U klaonici su iskrcali životinje koje su još bile žive. Bilo je i novorođeno tele koje je još bilo živo, ali majka je bila spuštena [nije mogla ustati]", objasnila je aktivistica.
"Budući da se više krava ne može pomaknuti, stavljaju im užad na noge ... vukući ih iz kamiona. Tu su ih ostavili cijelu noć i tek sutradan zaklali", dodala je.
USMRĆIVANJE BEZ ANESTEZIJE
Za razliku od EU, u Turskoj se životinje mogu zaklati bez prethodnog omamljivanja, što znači da su usmrćene bez anestezije, a preostala nerođena telad ugušena u utrobi majke.
Tursko ministarstvo poljoprivrede nije odgovorilo na zahtjev za komentar. Vezane ruke Dok se tragedija odvijala, izvršna vlast EU i njemačke vlasti ostale su u kontaktu s turskom stranom kako bi se stvar riješila što je prije moguće. U početku je Njemačka predložila da se krave zakolju u EU - iako su testovi na bolest bili negativni.
Ali ponovno uvođenje životinja u blok nije dopušteno prema zdravstvenim pravilima, čak ni u takvim slučajevima.
U drugim slučajevima, stoka se može preprodati u druge zemlje - poput Iraka ili Libanona - ali organizacije za dobrobit životinja usprotivile su se tome jer bi životinje koje su već oslabljene podvrgnule iskušenju još jednog dugog putovanja. Postalo je jasno da je jedini izlaz da ih pokolju, ali i za to je trebalo vremena.
"Njemački zahtjevi za potporom od strane turskih vlasti u ovom pogledu u početku su ostali bez odgovora. Tek nakon teške bitke bilo je moguće osigurati da su životinje odvedene u tursku klaonicu", rekao je njemački glasnogovornik.
Odgađanje rješenja bilo je spor između prodavača i uvoznika oko sudbine pošiljke vrijedne 170.000 eura, prema Baumgärtner. U načelu, takva se situacija mogla izbjeći prema novim pravilima koje je predložila Europska komisija.
Nacrt predviđa strože zahtjeve za izvoz, uključujući certifikacijsko tijelo koje procjenjuje uvjete u trećim zemljama, te da tijelo primateljice potvrdi da su svi dokumenti u redu prije početka prijevoza. Također nastoji minimizirati kašnjenja uvođenjem brzih traka i brzim pregledom živih životinja.
Međutim, sama Komisija je 2016. godine priznala da nema "pravnu moć nametanja EU standarda Turskoj". To je unatoč prethodnoj presudi Europskog suda pravde koja je nalagala da je EU prema vlastitim pravilima dužan osigurati ispunjavanje standarda dobrobiti životinja sve do njihova konačnog odredišta.
ZABRANA IZVOZA UŽIVO
U praksi, mnoge organizacije za dobrobit životinja i neke vlade EU smatraju da bi samo zabrana izvoza živih životinja u treće zemlje spriječila takve incidente.
Britanska zabrana izvoza živih životinja za klanje stupila je na snagu u svibnju.
"Ovaj slučaj pokazuje da nitko zapravo ne može utjecati na ono što se događa u trećoj zemlji jer oni imaju potpuno druge propise", rekao je Baumgärtner iz nevladine organizacije za dobrobit životinja.
U međuvremenu, još jedan kamion s 47 steonih junica iz Rumunjske zaglavljen je na istom mjestu od 18. listopada. Dvije su već uginule, javljaju bugarski mediji. I nije to samo kopnena granica. Prije dvije godine dogodio se sličan slučaj u Španjolskoj, kada su turske vlasti odbile dva broda s gotovo 3000 krava zbog straha od plavog jezika.
Španjolska je unaprijed poslala potvrde za životinje, a Turska ih je prihvatila, tvrde španjolske vlasti. Kao rezultat toga, transportni brodovi lutali su morem dva mjeseca dok životinje konačno nisu zaklane u Španjolskoj.
"Temeljni problem i dalje leži u prijevozu životinja na velike udaljenosti", rekao je njemački ministar poljoprivrede Cem Özdemir u tjednu kada su životinje zaklane.
"Konačno moramo imati učinkovito rješenje, a to znači rješenje na razini cijele EU.", dodao je.
Igra gubitnika Iako je prijedlog za reformu dva desetljeća starih pravila EU-a o prijevozu životinja konačno na stolu, stvari još uvijek ne napreduju.
POTREBAN TIME-OUT
Europska pučka stranka (EPP), uz potporu drugih parlamentarnih skupina, želi uzeti još jedan time-out, rekavši da je potrebno više podataka za procjenu utjecaja novih pravila.
Za to je rumunjski zastupnik desnog centra u Europskom parlamentu i suizvjestitelj Daniel Buda zatražio studiju od unutarnje istraživačke službe Europskog parlamenta (EPRS), koja bi mogla potrajati i do šest mjeseci.
"Za dobro izvješće, utemeljeno na realnostima na terenu, ova studija je neophodna", rekao je za Politico.
"Čim budemo imali ove podatke, prijeći ćemo na sljedeću fazu.", dodao je.
Povrh procjene učinka koja prati prijedlog izvršne vlasti EU-a, Parlament je sam osnovao poseban odbor za zaštitu životinja tijekom prijevoza (ANIT) između 2020. i 2021. Odbor - koji je uključivao Budu - održao je saslušanja sa stručnjacima, prikupio i objavio istraživanja, konzultirao države članice i poduzeo misije za utvrđivanje činjenica.
Rezultat je bilo izvješće s preporukama o tome kako poboljšati pravila o prijevozu životinja, od kojih su neka uključena u vlastiti prijedlog Komisije. Zastupnica Zelenih u Europskom parlamentu Tilly Metz, također suizvjestitelj za dosje, usprotivio se odgodi.
"Smatram glavnim prioritetom pokrenuti rad na prijedlogu Komisije za uredbu o prijevozu životinja što je prije moguće", rekla je za Politico, dodajući da već postoji "dovoljno podataka za početak kopanja po prijedlogu, tako da nema potrebe dodatno odgoditi proces s još jednom EPRS studijom.
Iako su nova pravila manjkava u nekoliko aspekata udruga za dobrobit životinja, one jedva čekaju započeti pregovore o njima jer su ipak mogle izbjeći situacije poput onih viđenih na turskoj granici.
"U Vijeću EU-a stručnjacima zemalja članica također se ne žuri. Tehničke rasprave, koje su tek nedavno započele, odvijaju se "smireno i zdravo razumno", rekao je jedan diplomat EU-a za Politico, rekavši da više vole da je "ono što izađe nešto čvrsto i da se stvarno može implementirati".
Dok pregovori odugovlače, nedostaci u postojećim prometnim pravilima bloka okrutno su razotkriveni incidentima kao što su njemačke junice na turskoj granici EU-a - uzrokujući bol pogođenim životinjama i financijske poteškoće uključenim tvrtkama.
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 331 55 03 ili na mail urednik@akta.ba.