04.09.2012 |
Investicije / NEKRETNINE
Izvor: eKapija.ba
Velika ponuda, a potražnja slaba ili nikakva, najkraće bi moglo opisati tržište prodaje poslovnih prostora u Bosni i Hercegovini. Glavni razlog malog broja transakcija u ovoj oblasti nesumnjivo je ekonomska kriza, ali neplanska izgradnja novih prostora.
"Na tržištu postoji hiperprodukcija poslovnih prostora koja je negativno odražava na prodaju i iznajmljivanje. Nemoguće je da svaka novoizgrađena zgrada ima poslovni postori, i da svi rade", ističe Senka Gatarić-Vasilić, direktorica agencije za nekretnine "Euroagent" iz Banjaluke.
Ona navodi da je slab interes kupaca ili zakupaca za poslovne prostore konstantna već zadnjih nekoliko godina, otkako su zbog ekonomske krize brojna preduzeća stavila ključ u bravu, a poslovanje malih i srednjih preduzeća dodatno ugrozili novi nameti od države.
"Ponekad se pojavi poneki kupac, ali oni traže apsolutni centar. Te lokacije u rijetko kojim slučajevima uopće dolaze do agencije, već vlasnici direktno obavljaju prodaju. Što se tiče iznajmljivanja, uglavnom se nude zakupodavci, a zakupaca nema", navodi Gatarić-Vasilić.
Prema njenim riječima, lokacija je presudan faktor kod prodaje poslovnih prostora, a bitnu ulogu igra i vrsta djelatnosti kojim se kupac ili zakupac želi baviti.
"Onima koji imaju poslovne prostore, koji nisu na ekskluzivnim lokacijama, obično savjetujem da taj prostor pretvore u stambeni, jer vjerovatno još dugi niz godina nekretninu neće moći izdati kao poslovni prostor", navodi naša sagovornica.
Za razliku od tržišta stambenih nekretninama u kojem je značajno povećan broj transakcija u proteklom periodu, aktivnost na tržištu poslovnih nekretnina je na izrazito niskom nivou, potvrdio je za eKapiju Maho Taso, direktor agencije za nekretnine "Prostor" iz Sarajeva.
On naglašava važnost informisanosti i profesionalnog pristupa, s obzirom na dinamičnost i stalne promjene u ponudi i cijenama poslovnih prostora.
"Ekonomska situacija se također mijenja iz dana u dan a samim tim i tržišna vrijednost. Stoga je adekvatna informisanost naročuto dobila na vrijednosti, kao ključni faktor pri odabiru i uspjehu u pregovorima pri kupovini poslovnih nekretnina. Na ovom tržištu je prisutan vrlo mali broj posredničkih firmi koji imaju pristup pravovremenim i provjerenim informacijama te je stoga posebno važno biti pažljiv pri odabiru zastupnka u predmetnom pravnom poslu", kaže Taso u razgovoru za eKapiju.
On navodi da je tržište komercijalnih nekretnina pod konstantnim uticajem jakih lokalnih i internacionalnih faktora koje zajedno odlučuju na koji način će se odnos ponude i potražnje kao i sam razvoj cijena kretati u svakom trenutku.
Ključni faktori utiču na odluku poslovnih subjekata o kupovini komercijalne nekretnine su između ostalog lokalna i globalna poslovna klima, sistemski i politički faktori, likvidnost, dostupnost i cijena kapitala, te cijena, mikrolokacija, fleksibilnost unutrašnjeg prostora, prozračnost, površina izloga za prodajne prostore i generalna mogućnost isticanja reklama, vlastiti parking prostor, kao i dodatne zajedničke usluge tipa recepcija i restoran za uposlene.
N.Voloder
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 331 55 03 ili na mail urednik@akta.ba.