21.10.2024 |
Vijesti / BOSNA I HERCEGOVINA
Izvor: Akta.ba
U dinamičnom svijetu poslovanja, gdje se izazovi i prilike često prepliću, od ključne je važnosti da kompanije osiguraju efikasno finansijsko upravljanje
U dinamičnom svijetu poslovanja, gdje se izazovi i prilike često prepliću, od ključne je važnosti da kompanije osiguraju efikasno finansijsko upravljanje.
U ovom intervjuu razgovaramo sa Semirom Degirmendžićem, direktorom Sektora računovodstva i finansija i članom Uprave kompanije Alma Ras, koja već skoro 30 godina zauzima vodeće mjesto u svojoj industriji.
Naš sagovornik dijeli uvid u glavne inicijative za unaprjeđenje finansijskog upravljanja, procjenu trenutne finansijske pozicije kompanije na globalnom tržištu, kao i izazove sa kojima se suočava sektor računovodstva.
Također, ističe značaj saradnje između odjeljenja, inovacije u računovodstvenim praksama i pripremu za potencijalne ekonomske neizvjesnosti.
Ovaj razgovor pruža dragocjene uvide u strateško planiranje i upravljanje finansijama, koji su od suštinskog značaja za održavanje konkurentnosti u savremenom poslovnom okruženju.
Koje su vaše glavne inicijative za unaprjeđenje finansijskog upravljanja u narednih pet godina?
- Upravljanju finansijama i računovodstvu se mora uvijek pristupiti temeljito i sveobuhvatno, planiranje se mora raditi kontinuirano, ali po meni ključ je revidirati planove, strategije, prilagođavati se promjenama i povećati stepen fleksibilnosti. U današnjem okruženju gdje je sve nestabilno, a u posljednje vrijeme sve izraženiji problem radne snage na našim prostorima ključna stvar koju treba unaprijediti jeste fleksibilnost kompanija da se prilagode neizvjesnim trendovima, samim tim menadžment je nosilac procesa koji garantuju uspješnost poslovanja bilo koje kompanije što direktno utječe i na sistem finansijskog upravljanja i na duže i kraće rokove. Kroz djelovanje Sektora finansija i računovodstva, gdje je suština posla finansijskog planiranja pogled unaprijed, najvažnija stvar će biti obezbijediti stabilne i dugoročne ugovore sa kupcima, nudeći kvalitetnu uslugu i proizvode na tržištu što za posljedicu ima kvalitetnije finansijsko upravljanje. Nema kvalitetnog finansijskog upravljanja bez sinergije svih poslovnih funkcija unutar kompanije, isprepletanost procesa i aktivnosti upućuje na usku saradnju i planiranje koje za posljedicu ima i unapređenje finansijkog planiranja. Naš doprinos u tome će biti adekvatno pripremiti menadžment i uticati na poslovne odluke kroz analize, predviđanja i pripremu za lakše donošenje odluka u cilju održavanja konkurentnosti kompanije.
Kako procjenjujete trenutnu finansijsku poziciju kompanije u kontekstu globalnog tržišta?
- Kompanija Alma Ras je izuzetno likvidna, izmiruje sve svoje obaveze prema državi, zaposlenicima i svim interesnim skupinama. Već skoro 30 godina pokazuje i dokazuje svoje vrijednosti i liderstvo u industriji.
INOVACIJE U RAČUNOVODSTVU
Globalno posmatrano u kontekstu konkurentosti Alma Ras se može smatrati konkurentom kompanijom naročito za poslove u kojima smo specijalizirani od razvoja proizvoda do plasiranja gotovog proizvoda prema kupcu.
Kako vaš odjel sarađuje s drugim odjelima kako bi se osigurao uspješan razvoj poslovanja?
- Računovodstvo i finansije su temelj potreban za donošenje poslovnih odluka u bilo kojoj kompaniji i na bilo kojem nivou. Preko 60% bitnih poslovnih odluka se donosi na temelju izvještavanja o promjenama o kojima izvještava ovaj odjel. Ovakav obim odgovornosti jasno upućuje na saradnju koja se mora ostvariti sa svim drugim poslovnim funkcijama, odnosno sektorima i odjelima. Poslovno planiranje, izvještavanje, knjiženje, organizacija posla je prožeta kroz cijelu kompaniju te se na taj način računovodstvo i finansije nameću kao jedan od nosilaca razvoja poslovanja u kontekstu donošenja poslovnih odluka na bazi računovodstvenih podataka i procjena finansijskog planiranja. Ovaj odjel ne samo da direktno sarađuje sa svim odjelima unutar kompanije kroz dnevnu komunikaciju, knjiženje, izvještavanje, planiranje, već je i jedan od najznačajnijih faktora u procjeni rizika na nivou kompanije. Računovodstvo je često korektivni faktor u donošenju poslovnih odluka koje mogu imati porezne, zakonske i druge posljedice te se smatra i funkcijom koja kroz edukacije unutar bilo koje kompanije pospješuje ispravnost samih poslovnih odluka.
Na koji način računovodstveni odjel doprinosi inovacijama unutar kompanije?
Kada govorimo o inovacijama u računovodstvu moramo krenuti od konkretnih stvari – DMS (Document Management System – čiji je nosilac implementacije bio ovaj odjel), je direktno povezan sa Microsoft Navision-om. Automatozacija je postignuta i u drugim segmentima rada – ponavljajuće operacije knjiženja izvoda su automatizovane u saradnji sa bankama. Također elektronsko bankarstvo je riješeno potpunom automatizacijom sa svim bankama. Ono o čemo trenutno razmišljamo je korištenje AI tehnologije u finansijskom predviđanju i planiranju finansijskih modela te potpunom elektronskom poslovanju bez printanja papira koje bi značilo smanjenje troškova, smanjenja zagađenja okoliša i u perspektivi nam je to cilj.
Koji su izazovi s kojima se sektor računovodstva suočava?
- Računovodstvo kao profesija je kao što sam to ranije naveo uvijek dinamična kategorija sa mnoštvom izmjena kako zakonskih izmjena tako i izmjena računovodstvenih standarda. Dodatnu dinamičnost uvijek nam donose promjene unutar kompanije, različiti poslovni procesi, projekti, uvijek veća potreba menadžmenta za kvalitetnijom i tačnijom informacijom. Ljudi su uvijek izazov, današnje tržište radne snage je dosta suženo jer nema kvalitetnog kadra, ljudi masovno odlaze, želje novih generacija su brza i lagana zarada bez puno muke. Ova profesija traži posvećenost, mnogo rada u vremenskom škripcu, preuzimanje odgovornosti, razne kontrole i izazovi u svakodnevnom poslu sa drugim odjelima čine ovu profesiju manje atraktivnom i poželjnom za današnje tržište radne snage.
Kako se pripremate za potencijalne ekonomske neizvjesnosti ili promjene u regulativama?
- Iako mnogi smatraju da računovodstveno – finansijska profesija monotona, u današnjem modernom poslovnom okruženju koje je protkano i ispreleteno promjenama utiče i na ovu profesiju, te je čine dinamičnijom nego što se to misli.
PROMJENE ZAKONSKE REGULATIVE
Promjene zakonske regulative u BiH, kao i na područuju oba entiteta, su česte.
BiH je zemlja u tranziciji sa intencijom priključivanja EU pa tako i naša zakonska regulativa je promjenjiva kategorija, a naročito ona koja se tiče direktnih i iniderktnih poreza, zakona o radu, minimalnoj plati i slično.
Trenutno su u toku brojni procesi i u procedurama parlamenata su upućivani prijedlozi Zakona o porezi na dohodak i doprinosima u FBiH, u RS-u je sa početkom godine stupio na snagu Zakon o minimalnoj plati. Nešto slično se i u FBiH najavljuje tako da ova profesija je izuzetno dinamična i potrebno je pratiti sva dešavanja u okruženju.
Kroz procese finansijskog planiranja, upravljanja profitabilnošću, cash flow-om, modelima predviđanja promjena, izradama forecasta uz uvažavanje svih trendova i promjena koje mogu utjecati na poslovanje kompanije nastojimo da sa jedne strane dajemo menadžmentu input o kretanjima na tržištu koje treba uzeti u obzir kako bi se zadržala konkurentnost, a istovremeno izgradila podloga za daljni razvoj kompanije.
PRAĆENJE EBITDA-E KLJUČNA STVAR ZA UPRAVLJANJE
Zakonske promjene kako sam već naveo za našu zemlju su činjenično stanje i daleko smo od trajnih zakonskih rješenja i stabilnosti na ovom polju. Nastojimo biti uključeni u zakonska rješenja te biti aktivan učesnik u procesima djelujući kroz Udruženje poslodavaca FBiH, kroz UTOK (Udruženje tekstila, obuće i kože), direktnom komunikacijom sa vladama, sindikatima i kroz stručno savjetovanje sa svim relevantnim institucijama.
Koji su ključni pokazatelji koje pratite kako biste procijenili finansijsko stanje kompanije?
- Kada govorimo o praćenju finansijske uspješnosti bilo koje kompanije, postoji nekoliko stvari o kojima se mora povesti briga. Obično su to pokazatelji uspješnosti poslovanja – ostvarenje prihoda, EBITDA. Izuzetno značajni su pokazatelji efikasnosti odnosno koliko dobro se upravlja resursima i imovinom kompanije. S druge strane neizostavni su za bilo koju kompaniju i pokazatelji su likvidnosti – da li kompanija može izmirivati svoje kratkoročno obaveze. Smatram da je praćenje EBITDA-e ključna stvar za upravljanje bilo kojim biznisom uz naravno praćenje pokazatelja likvidnosti što bi prostim jezikom bilo rečeno – ostvariti zaradu ali i naplatiti sva potraživanja i izmiriti sve dospjele obaveze u roku i u punom obimu.
Koji su vaši prioriteti u pogledu investicija i budžetiranja u narednom periodu?
- Svakako da ćemo da radimo na daljnoj automatizaciji, projektima koji će ubrzati rad i poslovanje odjela i kompanije generalno. Budžetiranje je u najvećoj mjeri naslonjeno na potrebe biznisa tako da ćemo u budućnosti pratiti trendove unutar kompanije i potrebe za modernizacijom a sve u cilju održavanja i poboljšavanja konkurentnosti na tržištu.
Razgovarala: Seida Bijedić
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 331 55 03 ili na mail urednik@akta.ba.