minimalna plata

Foto: Ilustracija, Shutterstock

05.01.2025 |

Vijesti / BOSNA I HERCEGOVINA

Izvor: Akta.ba

Jasno obrazložili zahtjeve

Glas malih biznisa: Ako minimalna plata ostane 1.000 KM, zahtijevamo uređenje doprinosa

Glas malih biznisa: Ako minimalna plata ostane 1000KM, zahtijevamo uređenje davanja na platu.

Facebook grupa "Glas malih biznisa" danima prikuplja stavove i reakcije poslovne zajednice.

S tim u vezi, uputili su specificiranu listu javnih stavova u kojima pojašnjavaju svoje zahtjeve.

"Upućena je inicijativa od strane nekih parlamentaraca za hitnu sjednicu Parlamenta FBiH na temu odluke o minimalnoj plati. To je pravo mjesto gdje se treba riješiti ovo pitanje i gdje možemo vidjeti koji zastupnici i koje stranke podržavaju zdrav razvoj privrede i zaštitu radnih mjesta, a ko želi kupiti 100.000 glasova, taman ako to znači i zatvaranje malih biznisa, obrta i gubitak velikog broja radnih mjesta u FBiH. S tim u vezi, bilo bi pametno da naša grupa prikupi dovoljno potpisa (PETICIJA) te uputi zahtjeve prema Parlamentu FBiH i vladajućoj većini", navode.

Foto: Službene novine

Svoje stavove su obrazložili na sljedeći način:

STAV 1

Svi se slažemo da uposleni moraju imati dostojanstven život i da minimalna plata od 1000KM ne predstavlja problem ako se umanje doprinosi i ublaži negativni utjecaj na već planirane troškove za 2025. godinu.

STAV 2

U slučaju da minimalna plata ostane 1.000 KM, zahtijevamo donošenje odluke kojom se uređuju davanja na platu:

1. LIČNI ODBITAK - Povećanje ličnog odbitka u skladu sa minimalnom platom. Ova stavka se nije mijenjala od minimalca koji je iznosio 360 KM pa tražimo da se lični odbitak poveća u skladu sa procentom povećanja minimalne plate sa 360 KM na 1.000 KM, odnosno na minimalno 800 KM.

2. PRVO ZAPOŠLJAVANJE, STAŽIRANJE I STUDENTSKI RAD - Za prvo zapošljavanje oslobađanje svih davanja na platu minimalno 3 godine. Isto se odnosi i na stažiranje te praktični rad studenata.

3. POTICAJ ZA ZAPOŠLJAVANJE MLADIH – osobe do 25 godina starosti se oslobađaju svih davanja na platu, a osobe od 26 do 30 godina, djelomično - (50% svih poreza i davanja)

4. POTICAJ ZA ZAPOŠLJAVANJE STARIJIH OSOBA – Sve osobe, preko 55 godina, koje su bez posla (prijavljene na biro) djelomično se oslobađaju svih davanja na platu (50% svih poreza i davanja)

5. ODBITAK ZA DJECU I IZDRŽAVANE ČLANOVE OBITELJI - za 1. dijete mjesečni odbitak biti 500KM, za 2. dijete 750 KM, za 3. dijete 1.200 KM KM, za 4. dijete 1.500 KM itd.

Za uzdržavane članove uže obitelji i bivšeg bračnog druga za kojeg se plaća alimentacija odbitak u iznosi 600 KM, a osobni odbitak za invalidnost od 350KM do 1200KM, ovisno o stupnju invalidnosti.

6. NEOPOREZOVANA PRIMANJA - Topli obrok 20 KM/dan, prijevoz 100 KM, nagrada za radne rezultate da bude neoporeziva do 2.000 KM, otpremnine za odlazak u penziju do 3.000 KM, stipendije za učenike i studente do 500 KM/mjesečno te naknade za odvojeni život do 600 KM. Pomoć uposlenim za 2025. da bude do 6.000 KM za firme koje mogu i žele da to isplate (mogućnost plaćanja na 12 rata po 500 KM)

7. POMOĆ OBRTIMA, NOVIM I MALIM BIZNISIMA: Minimalna plata se može umanjiti za biznise koji u 2024. imaju gubitak u poslovanju, kojima je operativni profit manji od 10% i tek osnovanim biznisima.

Za gore navedene navode, pojasnili su i razloge.

"S obzirom da nije usvojen budžet na nivou FBiH, do njegovog usvajanja Vlada FBiH neće moći isplaćivati nikakve subvencije jer privremeno finansiranje to ne omogućava, takve informacije plasiraju se isključivo s namjerom da obmanu radnike i vlasnike firmi. S tim u vezi, potrebno je da se hitno donesu nove mjere kako bi se svi mogli pripremiti za isplatu januarskih plata.", navode.

Zašto je odluka sporna?

U pojašnjenju, administrator grupe, Ejub Kučuk, ističe da ga ova Odluka ne pogađa finansijski ali je svjestan važnosti reakcije.

"Neću se baviti minimalnom, nego prosječnom platom u FBiH. Mislim da svi žele isplaćivati prihode koji omogućavaju dostojanstven život. Nije ovo 2000. godina, oni koji ne isplaćuju normalne plate ne mogu više ni naći nekoga ko bi za njih radio", naveo je.

Foto: Facebook

U obrazloženju se koristio prosječnom platom kao orijentirom.

"Prosječna plata u FBiH krajem 2024. godine je 1.415 KM. Nažalost, statistički zavod FBiH ne objavljuje odvojenu statistiku samo za realni sektor, niti po granama industrije, tako da se moram voditi ovom platom. Nije puno, ne može se ni pola potrošačke korpe pokriti zbog trgovačkih lanaca koji su iskoristili koronu da 10 puta povećaju profit dok ih je vlast gledala i razmišljala kako da oglobi male biznise", pojasnio je.

Komentirajući strukturu plate, navodi da su mali biznisi i bilo koja firma mogli bez problema isplatiti 1415KM, uz veoma malo učešće poreza i doprinosa:

  • 650 KM plata (porez 468KM)
  • 363 KM topli obrok + prevoz (bez poreza)
  • 420 KM pomoć prema odluci Vlade FBiH)
  • 1.433 KM neto isplata
  • 468 KM porezi/doprinosi
  • 1.901 KM ukupni trošak

Napomena: Sa 744KM poreza i taksi firma je uposlenim mogla isplatiti 1783KM neto.

Nakon odluke nove odluke Vlade FBiH, to će izgledati ovako:

  • 1.000 KM neto plata (744 KM doprinosi)
  • 420 KM topli obrok + prevoz
  • 1.420 KM neto plata
  • 744 KM doprinosi
  • 2.164 KM ukupni trošak

Sve ovo znači da je firma u decembru 2024. godine mogla isplatiti 1.783 KM uz dodatni trošak od 744 KM za doprinose, a u januaru 2025. će moći da isplati maksimalno 1.420 KM (363 KM manje).

"Mislim da 80% firmi nije iskoristio mogućnost isplate pomoći radnicima tokom 2024. godine jer bi morali svakom radniku isplatiti isto, a 2/3 firmi u realnom sektoru ima preko 50 uposlenih pa je pomoć bila prevelik trošak poslovanja u godini kad je drastično pao izvoz, kad su se zapadna tržišta okretala ratnoj ekonomiji i ulaganju u naoružanje pa se krizi ne nazire kraj", naveo je.

Koga će onda pogoditi ova odluka i zašto je loša?

1. Mlade, odnosno sve one koji nemaju radna iskustva u bilo kojoj branši.

"Iznos 1.420 KM neto (plata+TO+prevoz) + 744 KM doprinosa je prevelik trošak za kadrove u koje moraš ulagati 3 godine prije nego počneš zarađivati na istim. Obzirom da mladi prebrzo odlaze iz firmi, postat će preskupi i prerizični, a time će FBiH odsjeći granu na kojoj sjedi i povećati egzodus mladih.", navodi.

Za primjer pozitivnih propisa navodi Hrvatsku u kojoj od 2.000 KM bruto davanja, osobe mlađe od 30 godina dobiju na ruke 1.638 KM (davanja državi samo 362 KM, a u BiH skoro 800 KM)

2. Niskoakumulativne grane, odnosno svi kojima je profitabilnost po uposlenom do sad bila 8% do 12% (oko 192.000 uposlenih u prerađivačkoj industriji, trgovini, popravci automobila...).

"Povećanje doprinosa će značajno uticati na njih pa će morati da se okrenu povećanju produktivnosti/profitabilnosti po uposlenom, smanjenju broja uposlenih, robotizaciji...", kaže Kučuk.

3. Uposlene u firmama koje već stvaraju gubitke (bar 10% svih uposlenih, od toga pola u rudnicima i sl.)

4. Uposlene koji se mogu zamijeniti automatizacijom (već 25 godina u Italiji nema radnika na benzinskim pumpama i na platnim kućicama, trgovina, ugostiteljstvo, korisničke podrške, banke koje mogu digitalizirati poslovanje...)

5. Obrte, mikro i male biznise koji većinom rade na pragu profitabilnosti, a često su vlasnici jedini zaposleni uz rastuće troškove poslovanja (porezi, parafiskalni nameti, računovodstvo, najam prostora, rastući trošak režija...)

6. Država

7. Većina obrta, mikro i malih biznisa je jeftinije otići na biro narednih 6 mjeseci nego da gube 304 KM za platu koju isplaćuju sebi.

8. Gubitaši koji su većinom u vlasništvu države, već im duguju ogromne iznose direktnih poreza, doprinosa, PDV... Gubitak će se drastično povećati.

9. Smanjenje stranih investicija i izvoza jer FBiH nije konkurentna u odnosu na zemlje regije, a ni u odnosu na članice EU (jeftinije je isplaćivati sličan dohodak u Hrvatskoj, Mađarskoj... i još dosta zemalja)

Šta FBiH može uraditi?

  • Najkasnije do 10.01.2025. donijeti izmjenu odluke
  • U 1000 KM odmah uračunati iznos koji nije oporeziv (različito za svaku industriju i vrstu privrednog društva)
  • Ako tačka 2 nije prihvatljiva, onda odobriti neoporezivi dio plate u skladu sa stopom profita po svakom zaposlenom (stopa rasta troškova mora biti manja od stope dobiti po zaposlenom)
  • Donijeti odluku o visini neoporezive pomoći za 2025. kako bi firme koje mogu priuštiti da isplate veće plate od prosječne mogle zadržati uposlene u FBiH i isplatiti im 1800, 2000 i više KM mjesečno.
  • Hitno usvojiti set fiskalnih zakona kojim se smanjuju stope doprinosa kako bi postali daleko konkurentniji za poslovanje i investicije od HR, Srbije, Mađarske....

"Ukoliko se ne donese set novih zakona, teško da će firma moći nastaviti poslovanje bez povećanja cijena (što je veće učešće rada u cijeni, to će se više dizati cijene). Nisam siguran koliko će tržište usluga moći da digne cijene, ali vidjet ćemo. Ovaj Osvrt je namijenjen onima koji odlučuju o poreskim stopama, poslodavcima, onim koji razumiju ekonomska kretanja i onim koji žele da neto plate stalno rastu uz istovremeno pad stopa doprinosa i poreza na plate. Državi je dovoljan rast indirektnih i direktnih poreza da hrani rastući aparat", zaključio je Kučuk.

Podsjećamo, iznenadna Odluka Vlade Federacije BiH da troškove za isplaćivanje minimalne plate povisi od 1. januara izazvala je mnogobrojne reakcije poslodavaca i ekonomskih stručnjaka a dalji epilog svakako da predstoji.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 331 55 03 ili na mail urednik@akta.ba.

Komentari (0)

POVEZANE VIJESTI