ekologija

Foto: Pixabay

04.04.2025 |

Vijesti / BOSNA I HERCEGOVINA

Izvor: Akta.ba

STRUČNJAKINJA ZA ODRŽIVI RAZVOJ

Pia Heidenmark Cook za Akta.ba: ESG standardi će oblikovati poslovanje naredne decenije

Na jučerašnjoj konferenciji posebno interesovanje publike izazvalo je prvo javno obraćanje Pije Heidenmark Cook u Bosni i Hercegovini.

Na konferenciji "Održivost kao ključ uspjeha", održanoj 3. aprila u Sarajevu, posebno zanimanje prisutnih privuklo je prvo javno obraćanje Pije Heidenmark Cook u Bosni i Hercegovini.

Kao renomirana međunarodna stručnjakinja za održivi razvoj, Cook je publici ponudila sveobuhvatan pogled na izazove i mogućnosti koje donosi zelena tranzicija.

U svijetu gdje održivost više nije opcija već nužnost, Pia Heidenmark Cook, bivša direktorica održivosti IKEA-e i jedna od najuticajnijih evropskih savjetnica za ESG – u razgovoru za Akta.ba govori o tome kako kompanije na Zapadnom Balkanu mogu iskoristiti zelenu tranziciju kao priliku za inovaciju, tržišno pozicioniranje i dugoročnu otpornost.

Kroz konkretne primjere i iskustva iz globalnih korporacija, Pia otkriva zašto je sada pravi trenutak da se djeluje – i kako male promjene mogu voditi do velikih rezultata.

U kojoj mjeri održivost može biti pokretač inovacija i konkurentske prednosti za kompanije na tržištima u razvoju kao što je zapadni Balkan?

- Vjerujem da održivost itekako može biti pokretač inovacija, naročito kada se krene od razumijevanja šta je ljudima ovdje važno – koji proizvodi, usluge ili ideje u domenu održivosti imaju smisla za građane BiH.

Dakle, proces kreće od potrošača – od njihovih potreba i vrijednosti. Zatim se sagledaju snage koje kompanija već ima, i kada se to dvoje spoji, nastaje nešto novo, inovativno, ali i relevantno. Primjer za to je "Greens", koji su pronašli tržišnu prazninu i iskoristili održivost kao ulaz u novu nišu.

Kad govorimo o konkurentskoj prednosti, situacija je vrlo slična. Ako imate kvalitet, dobar dizajn i funkcionalnost, a uz to i održivost, vi ste onda ta kompanija koja djeluje naprednije, više vrijednosno usmjerena. U očima potrošača, to vas čini zanimljivijima i relevantnijima.

Koji su najveći izazovi s kojima se kompanije suočavaju kada pokušavaju implementirati globalne održive prakse u različitim regijama?

- Izazovi su brojni jer svaka zemlja ima svoj kontekst – različita zakonodavstva, različite nivoe svijesti među ljudima, čak i razlike u geografiji i tipu ekonomije.

U IKEA-i smo postavili jednu globalnu strategiju, ali je svaka zemlja doprinosila na svoj način. Sve su zemlje imale iste ciljeve, ali različite planove. Neke su bile već vrlo efikasne energetski, pa je dodatni napredak bio težak. Druge su tek započinjale i imale više prostora za promjene.

Tamo gdje nije postojao sistem reciklaže, njegova implementacija je bila veliki korak. U Skandinaviji je, recimo, fokus bio na iznajmljivanju, second-hand modelima i novim poslovnim konceptima. Različiti pristupi, isti okvir: energetska efikasnost i cirkularnost.

Kako vidite budućnost ESG standarda i održivosti u poslovnom svijetu u narednih pet do deset godina?

- Sada je teško, jer se nalazimo u jednoj vrsti recesije kada je riječ o ESG-u. Vidjeli smo pad interesa i pritiska, ali nije prvi put. Prošla sam već dvije-tri takve faze. I svaki put se interes vrati, ali s više fokusa i boljim argumentima.

Problem je što se smanjila volja političara da guraju promjene, ali klimatske promjene se i dalje dešavaju. I sve je više ljudi koji to osjećaju u svakodnevnom životu. Kada građani počnu da govore: "Hej, uradite nešto!" – pritisak će se vratiti.

Tada će i kompanije osjećati veći pritisak od zaposlenih, potrošača, investitora, banaka, pa i zakonodavaca. Sve više ćemo viđati prekide u lancima snabdijevanja – bilo zbog požara, poplava ili drugih eksternih faktora – i to će direktno uticati na poslovanje.

Da li vjerujete da će EU regulative i globalne inicijative dodatno ubrzati tranziciju ka održivim poslovnim modelima?

- Da, vjerujem. Zakoni mogu stvoriti "level playing field" da nije bitno da li poslujete u Bosni, Austriji ili Švedskoj – pravila su ista, i to smanjuje rizik za kompanije.

Također, zakonodavni okvir omogućava dugoročno planiranje. Ne želite uložiti u solarnu energiju, pa da nova vlada za dvije godine kaže: "Nema više podrške".

Stabilnost i usklađenost među državama čine velike investicije manje rizičnim.

Ali isto tako ne smijemo raditi stvari samo zato što to zakon kaže. Prava transformacija počinje kada kompanije same prepoznaju vrijednost – za svoje ljude, svoje klijente, svoj bilans stanja. Tada se rađa preduzetnički duh i stvarna kreativnost.

Kao liderica u održivosti, koje kvalitete smatrate ključnim za vođenje kompanija kroz zelenu tranziciju?

- Kao osoba koja vodi održivost u kompaniji, morate biti tvrdoglavi i uporni. Održivi razvoj nije pravolinijski proces, ima svojih uspona i padova. Jednog dana imate osjećaj da ste na talasu, drugog dana se čini kao da idete unazad.

Potrebna je otpornost da izdržite sve te oscilacije. Uz to, važno je razumjeti promjene i kako povesti ljude sa sobom. Potrebno je tehničko znanje, ali i liderske vještine. Morate znati kako voditi kroz promjenu.

To je kombinacija srca i mozga i jedno i drugo vam je potrebno da biste uspjeli.

Vaš TED talk o održivosti u IKEA-i inspirisao je mnoge. Šta biste poručili kompanijama koje su još uvijek neodlučne oko započinjanja svoje održive transformacije?

- Rekla bih: ne gurajte glavu u pijesak. Umjesto toga, upoznajte svoje tržište, svoj lanac snabdijevanja, shvatite trendove koji dolaze. Možda vas još ne pogađaju direktno, ali vrlo vjerovatno hoće.

Kad steknete to razumijevanje krenite. Počnite malim koracima. Testirajte nešto, učite, prilagodite, pa tek onda skalirajte. Nemojte odmah krenuti s nečim velikim pa doživjeti neuspjeh.

I najvažnije, održivost ne bi smjela biti samo "checklista" za pravni odjel. Potrebno je da postoji i taj aspekt, ali jednako tako treba postojati prostor za razvoj proizvoda, poslovnog modela, inovacija.

To je prilika da se povežete sa svojim zaposlenima i kupcima, da se pozicionirate i iskoristite održivost kao priliku – a ne samo obavezu.

Razgovarala: Semina Sadiković

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 331 55 03 ili na mail urednik@akta.ba.

Komentari (0)